اخبار

نقش راهنمای گردشگری به عنوان یک شغل در عصر دیجیتال

در آستانه روز جهانی گردشگری، کارگاه آموزشی با عنوان «نقش راهنمای گردشگری به عنوان یک شغل در عصر دیجیتال» با همت کانون انجمن‌های صنفی کارگری راهنمایان گردشگری سراسر کشور در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.
آرش نورآقایی، نایب رییس این کانون در بخش آغازین این نشست با اشاره به شعار سال گردشگری جاری و برگزاری سمینار تخصصی «گردشگری و تحول دیجیتال»، اهمیت وجود بسترهای دیجیتال را در توسعه و افزایش سرعت انتقال دانش در دو حوزه اقتصادی و اجتماعی خاطرنشان کرد.
او در ادامه به تبیین شعار سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۹ پرداخته بر لزوم تحلیل چندجانبه در خصوص شغل «راهنمای گردشگری» جهت ایجاد ارزش برای گردشگر (مسافر) تأکید کرد.
دسترسی بخش بسیار بزرگی از جمعیت جهان به موبایل و شبکه‌های اجتماعی، بهبود اوقات فراغت، سهم اشتغال و نرخ رشد پیش‌بینی شده برای راهنمایان گردشگری در دنیا از جمله فاکتورهای تأثیرگذار در روند کاری این شغل برشمرده شدند.
از سوی دیگر امنیت (safety, security) این شغل با توجه به نرخ انسان- محور بودن، سبک زندگی و سفر(fast, slow)، نرخ استفاده از ابزارهای راهبری اعم از راهنماهای چاپی و نسخه‌های نرم‌افزاری، گجت‌ها، واقعیت افزوده (AR) و … مورد نقد و بررسی قرار گرفتند.
آرش نورآقایی در ادامه این گفتار به مراحل سه‌گانه سفر اعم از pre-trip، trip و post- trip اشاره کرد و طراحی سفر را شامل این مجموعه دانست.

ارائه راهکارهای حاضرین برای نگهداشت و توسعه حرفه‌ای این شغل، پایان بخش این نشست بود.

در این بخش روایت‌محوری (story telling)، لزوم طرح و خلق تجربه (با توجه به گسترش solo-travellers، تفسیر متناسب و درک نقش اخلاق در گردشگری از سوی همراهان از جمله تکنیک‌های مؤثر معرفی شدند.

آرش نورآقایی تفکر در خصوص subjective یا objective بودن صنعت گردشگری از یک سو و میان‌رشته‌ای (interdiciplinary)، فرا رشته‌ای (extradiciplinary) و فوق رشته‌ای (postdiciplinary) بودن آن را از وظایف همکاران عنوان کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا