گیلگمش پلاسنشست‌ها

نشست بیست و ششم از سری نشست‌های از کوره‌راه تا شاهراه؛ خانه استیو، جاذبه گردشگری جدید کاشان

دفتر مجله گیلگمش در سومین یکشنبه از مردادماه ۱۳۹۸ میزبان جناب حسین فرمانی بود تا روایت دلنشین احیا و راه‌اندازی خانه استیو، جاذبه گردشگری جدید کاشان را بشنویم.
شرکت‌کنندگان ‌در بخش اول این نشست با فعالیتهای جهانی متعدد و موفق ایشان آشنا شدند و بنیان‌گذاری جایزه عکاسی Lucie Awards مهم‌ترین آنها برشمرده شد.
حسین فرمانی هم‌چنین انتشار مجله مد، تجربه فراهم آوردن پویش عکاسی با هدف معرفی و تبلیغ برای کشور ترکیه، ورود به صنعت طراحی و معماری را از دیگر علاقه‌مندی‌های خود معرفی کرد.
‌سفر به ایران پس از سه دهه و بازدید از بافت تاریخی شهرستان کاشان، ایده مرمت یک خانه تاریخی را به منظور حراست از معماری بومی به ارمغان آورد چنانکه با این قدم، امکان تسهیل در انتقال تجربه و فن‌آوری به دوست‌داران هنر عکاسی فراهم شود.
به این ترتیب و به همت و همکاری آقایان حسن و حسین روشن‌بخت، یک خانه قاجاری انتخاب و طی ۱۰ ماه برای افتتاح موزه دائمی از عکاسی هنرمند مشهور آقای استیو مک‌کوری مرمت و آماده شد.
‌این موزه پس از سه ماه از افتتاح، بالغ بر ۱۰۰۰ نفر بازدیدکننده داشته است‌.
شایان ذکر است نظر به تأمین نیاز هنرمندان داخلی مجموعه «هشت چشمه» با فضای مناسب برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی در کنار «خانه استیو» پیش‌بینی شده است. این بنا پیش از این کارگاه ابریشم‌تابی بوده که با تغییر کاربری همزمان با خانه استیو به بهره‌برداری رسیده است.
حسین فرمانی در بخش دوم این نشست از اهمیت جهانی عکاسی سخن گفت. او در این خصوص از انعکاس جهانی تصویر شناخته شده دختر افغان ، شربت گول تعریف کرد.
در ادامه جناب روشن‌بخت از نقش عکس سرنوشت‌ساز در مرمت و احیای بافت تاریخی کاشان سخن به میان آورد؛ عکسی که سالها قبل توسط گردشگر ایتالیایی در کاشان گرفته شد و پس از مدتها بهانه‌ای شد تا جلوی تخریب بناهای تاریخی در این شهر تا حد امکان گرفته شود.
حسین فرمانی هم‌چنین از ایجاد «خانه عکس» در این شهرستان سخن گفت.
بازسازی و مرمت کشتارگاه کاشان جهت ایجاد فضای عمومی فرهنگی از دیگر اقدامات ایشان است.
حسین فرمانی عشق و شعف در انجام اهداف و بهره‌مندی از دوستان موفق را بزرگترین سرمایه فعالیتهای خود و هدف غایی را کسب توانایی کمک به دیگران برشمرد.
پاسخ به پرسشها و دریافت ایده و نقطه‌نظرات حاضرین بخش پایانی این نشست بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا