گیلگمش پلاسنشست‌ها

نشست پایانی هفدمین دوره از سری نشست‌های از کوره‌راه تا شاهراه؛ خوراک بازاری

سومین جلسه و جلسه پایانی هفدهمین دوره از سری نشست‌های از کوره‌راه تا شاهراه با موضوع «خوراک بازاری» در تاریخ یکشنبه‌ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ در دفتر مجله گیلگمش برگزار شد.

طبق برنامه پیش‌بینی شده در نشست پایانی این دوره، حاضرین به ارائه تجربه مسیر تور انتخابی خود در یکی از بازارهای بومی ایران پرداختند‌.

تور گردشگری خوراک در شهرستان بوشهر، اولین نمونه مورد توجه بود. در این تحقیق که در اسفندماه (زمان صید آبزیان) درنظر گرفته شده بود، بازدید از بازار ماهی‌فروشان، صرف نوشیدنی محلی و خوراک بومی منطقه تشریح شد.
بررسی گزینه‌های گردشگری قهوه‌خانه‌ای در بازار تهران، تجربه بعدی این بخش از نشست بود. در این قسمت به سابقه قهوه‌خانه‌گردی در تبریز و اصفهان هم اشاره شد.
تور گردشگری خوراک در بازار سنندج با محوریت سبزیجات بومی واکاوی شد. معرفی نحوه صرف نوبرانه‌ ریواس، استفاده از کنگر، شنگ، خوژه، لیچک (پیچک)، کنیبال، غاز ایاخی و … در خوراک اقوام کرد و پیشنهاد نان کلانه و آش خوژه مورد توجه همراهان قرار گرفت.
آجیل و شیرینی و خوراک بازار تبریز و انواع دیگر خوراک از استان هرمزگان در ادامه این بخش معرفی شدند و تنوع خوراک بومی شهرستان لار در تور غذای بازاری از سوی همراه دیگری خاطرنشان شد.
در بخش دوم این نشست جناب بهادر امینی نکات مهم تورگردانی با محوریت خوراک بازاری را برای گردشگر خارجی یادآور شدند.
‌مهمترین اصول شامل فصل، اقلیم، مقصد (شهر) و ذائقه گردشگر مورد تأکید قرار گرفتند؛ به برخی آیین‌های رویدادهایی نظیر شب‌های قدر و میهمانی‌ها و نذورات افطار و سحر در ایام ماه رمضان اشاره شد؛ مطلوبیت و اکراه برخی طعم و خوراک برای گردشگران مختلف اروپایی و غیر اروپایی مثال زده شد، در این بخش تنوع طعم چای، قهوه، نان و میزان محبوبیت شیرینی و تلخی و مقدار ادویه بیشتر موردنظر بود؛ لزوم آموزش ترتیب و نحوه صرف پیش‌غذا، خوراک اصلی، دهان‌گیره و چاشنی‌های بومی به گردشگر خارجی یادآوری شد و بر جذابیت فرآورده‌های میوه‌ها و سبزیجات شامل میوه خشک، رب، شیره، عرقیات و … به عنوان مزیت رقابتی ایران تأکید شد.
در پایان این نشست خوراک اقلیم و خوراک اقوام به عنوان دو محور از خوراک به صورت مجزا با قابلیت تلفیق در گستره ایران مورد توجه قرار گرفتند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا