نشست‌ها

نشست سیزدهم از کوره‌راه تا شاهراه؛ گردشگری در قبایل بدوی

فصل دوم از سری نشست‌های از کوره‌راه تا شاهراه با گردشگری در قبایل بدوی آغاز شد. شامگاه یکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ با جناب شهاب چراغی در دفتر فصلنامه گیلگمش همراه شدیم تا از دانش مطالعاتی ایشون در باب انسان‌شناسی تکاملی و تحقیقات و تجربیات میدانی ایشون در سکونتگاه‌های متنوع قبایل بدوی بشنویم.

در بخش اول این نشست، تشریح روند تکاملی انسان و معرفی نظریه‌های موجود در این خصوص انجام شد. ‌در این بخش به مطالعات آقای تیلور (Edward Burnett Tylor) در سال ۱۸۷۱ میلادی (primitive culture) و تفکیک انسان‌های بدوی از جوامع بومی (indigneous) و اصلی (خاص استرالیا)(aboriginal)؛ معرفی سکونتگاه‌های موجود قبایل بدوی در جهان، تشابهات و تفاوت‌ها، چگونگی شکل‌گیری، نقش دولت‌ها در کنترل و حفاظت از آنها، سبک زندگی و برخی آداب و رسوم آنها پرداخته شد. در این راستا به ارائه تجربیاتی از سفر به قبایل بدوی کنیا، مرز اتیوپی و کنیا، آمازون، اندونزی و نامیبیا اشاره شد.

در بخش دوم این نشست با تمرکز بر قبایل منطقه پاپوآ در شرق اندونزی و شمال استرالیا، نحوه سفر به این بخش، لزوم بهره‌گیری از راهنمایان محلی در شرایط مشابه، شناخت تهدیدهای جانی و ریسک سفر و اهمیت شناخت نسبی از باورها و ارزش‌های مقصد تبیین شدند.

در ادامه این بخش، حاضرین فیلم مستندی را از سفر شهاب چراغی به این منطقه مشاهده کردند.

پاسخ به پرسش‌های مخاطبین، پایان‌بخش این نشست بود.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا