اخبار

گیلگمش میزبان اسمعیل دمیرچی بزرگ مرد صنعت چاپ ایران       

گیلگمش میزبان اسمعیل دمیرچی بزرگ مرد صنعت چاپ ایران       

استاد اسمعیل دمیرچی، پیشکسوت صنعت چاپ کشور و موسس موزه صنعت چاپ مجلس شورای اسلامی یازدهم شهریور همزمان با روز صنعت چاپ، مهمان نشریه گیلگمش بود.

 مردی که عاشقانه حرفه‌اش را دوست دارد و می‌توان گفت، خود نسخه تک چاپ ِیک انسان متفاوت و شگفت انگیز است.

 استاد اسمعیل دمیرچی در دیدار با تعدادی از همکاران گیلگمش؛ این نشریه را زیبا و دفتر گیلگمش را، ساده و منظم و دوست داشتنی توصیف کرد.

 وی بیان‌کرد که محتوا، فرم، صفحه بندی و چاپ گیلگمش برای من که عاشق حروف و صفحه بندی و چاپ هستم بسیار لذت‌بخش است‌ و برای ادامه مسیر چاپ گیلگمش، آرزوی موفقیت کرد.

 در این جلسه تعدادی از همکاران گیلگمش در محضر استاد دمیرچی به گفت و‌گو در خصوص زوایای مختلف چاپ و صنعت چاپ در طول تاریخ، ایران و جهان پرداختند.

 غارنشینی انسان نخستین و استفاده از چاپ ابتدایی برای بیان آنچه نمی‌توانست به زبان آورد، چاپ در خطوط کف دست و پای انسان از شکل گیری جنین تا زمان مرگ، چاپ در طول تاریخ از کورش تا گوتنبرگ، چاپ در ایران و جهان، چاپ سنگی و نقش سنگ در چاپ، اصفهان و کاشان و کوه‌هایی که از آنها سنگ برای چاپ سنگی استخراج می شد، موزه صنعت چاپ از مرحله ایده و اندیشه تا برنامه‌ریزی و عمل و همینطور سفرهای متعدد به خارج از کشور برای ورود تجهیزات منحصر به فرد و آنتیک چاپ، کودکی استاد و خیابان ۳۰ تیر و البته عشق و عاشقی و راز و رمزهای آن؛ موضوعاتی بود که در کنار معرفی کتابهای استاد به آنها پرداخته شد.

 مابقی حرفها ماند برای دیدار دوباره با استاد در منزل ایشان در خیابان ۳۰ تیر و محله سنگلج تهران.

 محله‌ای که استاد ۸۰ سال پیش در آن متولد شد، در خانه‌ای که هم اکنون ترمینال فیاض بخش بر زمین آن بنا شده و هنوز هم استاد در همان خیابان، روزگار را با همه سختی هایش به سادگی و لطافت روح لطیف خود به سادگی می‌گذراند.

 نگاهی کوتاه به زندگی استاد اسمعیل دمیرچی

 اسمعیل دمیرچی استاد چاپ و نشر در سال ۱۳۱۶ در تهران زاده شد.

 از سال ۱۳۳۱ به کار در چاپخانه‌های مختلف، از جمله چاپخانه‌های علمی، تابان، بانک ملی و روزنامه اطلاعات پرداخت.

 در کنار فعالیت در عرصه چاپ ،آموزش و مشاوره کارگاه های چاپ در سطح ایران را راه اندازی و تاسیس کرد.

 کتاب”آشنایی با صنعت چاپ” تالیف اسمعیل دمیرچی، در دوره بیست و یکم انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،به عنوان کتاب سال برگزیده شد.

 اسمعیل دمیرچی در طول خدمت سربازی به جهت داشتن تجربه و تخصص در چاپخانه ارتش مشغول به کار شد و سپس در سال ۱۳۳۹ در اولین مدرسه چاپ و حروفچینی نوریانی استخدام شد. فعالیت‌های او در سالیان متمادی به شرح زیر است:

 – تأسیس و راه‌اندازی، آموزش و مشاوره در کارگاه‌های چاپ در سطح ایران؛

 ـ فعالیت در چاپخانه روزنامه کیهان و نوریانی، از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۹

 ـ چندین مرتبه اعزام به خارج از کشور جهت گذراندن دوره های آموزشی؛

 ـ آموزش بانوان در رشته حروفچینی به سبک نوری در روزنامه کیهان (برای اولین بار) و تأسیس و راه‌اندازی، آموزش و مشاوره در کارگاه های چاپ در سطح کشور

 تا کنون از اسمعیل دمیرچی ده‌ها مقاله و کتاب در مجلات علمی تخصصی چاپ کار شده است. از کتاب‌های او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

 کتاب نفیس هویت‌های پایدار، آشنایی با صنعت چاپ، نورد ماشین های چاپ در ایران، چاپ سنگی، گفت‌و گو با قبیله چاپ، آرمانهای خاکستری شده و ذوب سرب.

 از استاد دمیرچی تا کنون در برنامه ها و مراسم مختلفی تقدیر شده است و جشن ۸۰ سالگی تولد ایشان نیز اسفند ۹۵ با حضور جمعی از متخصصان کتاب و چاپ کشور برگزار شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا