اخبار

گیلگمش در موزه برادران امیدوار

گیلگمش در موزه برادران امیدوار

به مناسبت سالگرد تاسیس موزه برادران امیدوار ویژه برنامه “موزه و توسعه گردشگری” در مجموعه سعدآباد برگزار می‌شود

 به مناسبت سالگرد تاسیس موزه برادران امیدوار در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، در ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه ۱۶ مهر ماه سال‌جاری ویژه برنامه‌ای با عنوان “موزه و توسعه گردشگری” در محل این موزه برگزار می‌شود.

 مجموعه گیلگمش نیز به عنوان یکی از اسپانسر‌های برنامه در این مراسم حضوردارد و شماره‌های فارسی و انگلیسی گیلگمش در موزه برادران امیدوار به فروش می‌رسد.

 این مراسم با حضور محمدرضا کارگر مدیر‌کل اداره موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی‌-‌تاریخی و سرپرست مجموعه سعدآباد، محمدعبدالعلی پور رییس اسبق این مجموعه، عیسی امیدوار یکی از اولین جهانگردان ایرانی، گروه طبیعت گردهای ماجراجو، موتورسواران گروه Iranian Motorcycle traveler ، شاهین تیوای سادات حسینی یکی از جهانگردان ایرانی، جمعی از پرسنل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و علاقمندان به سفر برگزار خواهد شد.

 این برنامه شامل تجلیل از برادران امیدوار اولین جهانگردان ایرانی، گزارش سفر گروه‌های جهانگردان ایرانی و نمایش کلیپ‌های سفرشان و نیز آیین چاوشی خوانی  به بهانه بازگشت جهانگردان ایرانی از سفر و به منظور حفظ و ترویج این آیین است.

 چاووشی‌ یا چاوشی (در زبان محلی چوش)، آواز مخصوص بدرقه یا پیشباز زائران اماکن متبرکه است. رسم چاوشی‌خوانی برای زائرین کربلا یا مشهد از دوره صفویان و قاجاریان مرسوم شده و در سده اخیر مورد توجه فراوان قرار گرفته‌است. رسم چاوشی‌خوانی، علاوه بر استان بوشهر در استان‌های دیگر مثل استان خوزستان، استان هرمزگان و استان‌های شمالی ایران مثل استان مازندران نیز معمول است.

 یادآوری می‌شود برادران امیدوار، اولین جهانگردان ایرانی، پس از سه سال مطالعه، در سال ۱۳۳۳ ه.ش با شور و عشق فراوان سفر خود را به منظور دیدن نادیده‌های جهان، با مبلغی حدود ۹۰ دلار آغاز کردند. آنها با برگزاری نمایشگاه‌هایی از دستاوردهای سفر به نقاط مختلف دنیا، نوشتن مقاله برای نشریات معتبر جهان و برگزاری سخنرانی در بزرگترین دانشگاه‌های دنیا، بقیه هزینه سفرهای خود را تأمین کردند.

 عیسی و عبدالله در هفت سال اول سفر خود، چهار قاره را با دو موتورسیکلت یک سیلندر مچلس انگلیس به قدرت cc 500 پیمودند و سه سال آخر را با اتومبیلی که کمپانی سیتروئن فرانسه به آنها اهدا کرده بود، مسافرت کردند. حاصل سفر ۱۰ سالۀ آنها به نود و نه کشور از پنج قاره جهان، هزاران عکس،  فیلم،  صنایع دستی نقاط مختلف جهان و تعداد زیادی مقاله و تحقیقات علمی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا