اخبار

آرزوهایم به مدرسه می‌روند

آرزوهایم به مدرسه می‌روند

نویسنده: مارال صمصامی

 فرقی نمی‌­کند که اهل کجاییم، متعلق به جایی هستیم که در آن زندگی می­‌کنیم. اگر از کودکی شروع به شناختن کوچه و محله و پرنده و رود کنیم، در بزرگسالی صاحب هویتی خواهیم بود که به جایی وصلمان می‌­کند و ما آن را گرامی خواهیم داشت.

 با چنین ایده­‌ای در ذهنم به فکر افتادم که اگر هر کلاس اولی همانطور که یک حرف از الفبا را می­‌آموزد، شاخصه‌­های طبیعت محل زندگی خودش را هم بشناسد، چقدر از هویت خود را می­‌سازد و فردا از آن پاسداری خواهد کرد؟

 ایده‌­ام را با سرکار خانم باقری مدیر محترم دبستان گلستان شهر سمنان در میان گذاشتم که خوشبختانه پسندیدند و قرار شد در این‌باره با آموزگار محترم کلاس اول خانم دهرویه هم صحبت کنم که مورد استقبال ایشان هم قرار گرفت.

 برای شروع کار متناسب با آموزش حرف “ی”، یوز پلنگ آسیایی برای معرفی انتخاب شد به این علت که آنقدر تعدادشان کم شده که اگر غفلت کنیم همین ردپا نیز از ایرانمان پاک خواهد شد.

 با سفرنامه‌­های کوشکی و دلبر آقای نورآقایی و اطلاعات مفید انجمن یوز ایرانی و سایر جستجوها، شناختن سریعترین دونده دنیا و راه‌های صیانت از آن آغاز شد و اسلایدهای مناسب سن دانش آموزان و فیلم ماسک آماده شد. همه را همراه توضیحاتی تحویل خانم دهرویه دادم و خودم چشم انتظار پایان کلاس ماندم. بعد از کلاس نتیجه را جویا شدم، یوز بچه­‌ها را مجذوب خود کرده بود. شادی من صد چندان بود زیرا که این یوزهای کوچک پیام­آوران دوستی با طبیعت در خانه‌­هایشان بودند.

 پسرهای شاد کنجکاو برای جلسه بعد از یوزشان نقاشی کشیدند و معلم مهربانشان هم متنی زیبا در محدوده کلماتی که می­‌دانستند برایشان گفته بود!

 این نتیجه خوب در قدم اول باعث شد تا شناساندن سرو، درخت همپای ایرانیان را برای تدریس حرف “واو” در نظر بگیرم تا بچه‌­ها هم سرو را بشناسند و هم “ابرکوه” و هم “اورس” ۲۵۰۰ ساله دیباج در استان خودشان سمنان را و همینطور اهمیت درخت و حفظ جنگل و صرفه‌­جویی در مصرف کاغذ را بیاموزند. کسب اطلاعات دقیق از ابرکوه با همیاری آقای نورآقایی سرعت گرفت و بچه­‌ها ساعت پرباری را با اندازه­‌گیری‌های خود از درختان گذراندند.

 با چشمان پرشوق کلاس اولی‌های گلستان، همیشه می‌­توان امیدوار بود!

 منتظرمان باشید…!!!

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا