چهارراهمقاله‌ها

چوگان از دیروز تا امروز

چوگان از دیروز تا امروز

از این رو تفاهم‌نامه همکاری با موضوع «معرفی چوگان به عنوان بخشی از جاذبه گردشگری ایران» عصر روز دوشنبه چهارم مردادماه ۱۳۹۵میان رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری و دبیر فدراسیون چوگان در محل فدراسیون چوگان قصر فیروزه به امضا رسید. امضای این تفاهم‌نامه بهانه‌ای شد برای این‌که در بخش چهار راه از دومین شماره فصل‌نامه گیلگمش به معرفی تاریخ مختصری از این بازی و ورزش ایرانی بپردازیم.

چوگان در اساطیر

بنابر شاهنامه که بخش عمده آن روایت تاریخ اساطیری ایران است و در بخشی از داستان سیاوش هنگامی که سیاوش به توران پناه می‌برد، افراسیاب او را به چوگان بازی دعوت می‌کند. در شاهنامه نیز در جایی دیگر به چوگان بازی سیاوش اشاره شده اشت و آن هنگامی است که گرسیوز برای بررسی اوضاع و به ویژه برای تدارک توطئه قتل سیاوش به محل فرمانروایی او می‌رود. سیاوش در مراسم استقبال از گرسیوز، یک بازی چوگان نیز تدارک می‌بیند. چوگان بازی سیاوش، بارها و بارها موضوع مینیاتورهای سخت زیبا در نسخه‌های خطی سده‌های هشتم هجری قمری به بعد بوده است.

چوگان در دوره تاریخی

از دوران هخامنشی هیچ مدرکی در دست نیست که به وجود این بازی در جایی اشاره کند، مگر آن‌چه طبری، از منبعی ناشناخته نقل کرده است. بنابر این روایت، اسکندر از پرداختن باجی که پدرش فیلیپ به دارا (داریوش سوم) می‌پرداخت، سر باز زد. دارا چوگان و گویی برای وی فرستاد و پیغام داد که بهتر است او از پادشاهی چشم بپوشد و مانند دیگر کودکان به بازی بپردازد. پاسخ اسکندر چنین بود که شاه همه جهان را که همان گوی است، به وی سپرده و چوگان نیز ابزار بازی با آن گوی است.

برای خواندن ادامه این مطلب به شماره دو فصلنامه گلیگمش مراجعه کنید

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا