اخبار

طبیب وطن بر بالین میراث کهن

طبیب وطن بر بالین میراث کهن

صبح روز پنجشنبه، بیست وچهارم آبان‌ماه ۱۳۹۷، در یکی از روزهای دلنشین پاییز، حجره فرش‌فروشی آقای اصفهانیان در تیمچه تاریخی امین‌الدوله کاشان، میزبان پزشکی کم نظیر و رویدادی بی‌نظیر برای پیوند میانِ پزشکی و حفاظت از میراث فرهنگی بود. 
در بخش اول این رویداد، دکتر لیلی ماحوزی، فارغ‌التحصیل رشته پزشکی از دانشگاه لیدز انگلستان، متخصص داخلی و فوق تخصص غدد از دانشگاه تافت امریکا پس از پیگیری بسیار موفق شد از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲:۳۰ بیماران را در این تیمچه معاینه کرده و مبالغ دریافتی را به احیای کاروانسرای امین الدوله اختصاص دهد.

این برنامه با همراهی بسیاری از جامعه محلی و تعدادی از بیماران ایشان از کاشان و تهران دنبال شد. هم‌چنین تعدادی از اعضای بنیاد بین‌المللی مولانا نیز حضور داشتند.
فروزنده اربابی، یکی از اعضای این بنیاد در گفتگویی با نماینده گیلگمش اعلام کرد: «من با فعالیت‌های خانم دکتر ماحوزی در خصوص مطالعات ایشان در مورد شیخ عطار، هفت شهر عشق، عرفان اسلامی و ارتباط آنها با غدد هیپوفیز آشنا شدم و اکنون بیمار ایشان در تهران هستم. امید دارم که پزشکان متخصص ما قدمی برای برنامه‌های فرهنگی مشابه در کشور بردارند. بهترین حامی چنین رویدادهایی همواره مردم هستند و این وظیفه ارباب جراید است که اطلاع‌رسانی مناسب در این خصوص صورت پذیرد. ایرانیان فرهنگ‌دوست هستند و بر تک‌تک ما ضروری‌است که تا آنجا که می‌توانیم، به ترویج فرهنگ ایران کمک کنیم.»

در پایان وقت معاینه بیماران، انگیزه دکتر لیلی ماحوزی از طرح این ایده مطرح شد. آنچه در پی می‌آید شرح گفتگوی کوتاه ایشان در این خصوص است.
«ابتدا از اینکه این رویداد برای شما و سایر حضار اهمیت دارد، تشکر می‌کنم. من حدود ۳۰ سال ساکن ایران نبودم و عشق وطن باعث شد که به ایران بازگردم. در طرح این رویداد، بحث مالی مطرح نبود، چرا که ثروت و ارزش ایران بسیار بالاتر است. از سویی تجربه‌ی بودن در این بازار را نمی‌توان با هیچ چیز مقایسه کرد. ایده‌ی این برنامه این‌گونه شکل گرفت که به نظر من اکنون، در قرن بیست و یکم و با توجه به قدمت ایران،  بیمار واقعی که نیاز به معاینه و معالجه دارد، خودِ ایران است و آثار باستانی آن؛ ایران شرافتمندانه پای تمام سختی‌های روزگار ایستاده و روز به روز فرسوده‌تر می‌شود. فکر می‌کنم آن پزشکی که بیست سال برای معالجه انسانها تحصیل کرده، می‌تواند با همین دید، آثار باستانی کشورش را هم درنظر داشته‌باشد. به نظر من پزشکان کشور، مسئولیت بزرگی به عهده دارند چراکه حدود بیست سال از عمرشان را برای دریافت این نوع نگرش تعلیم دیده‌اند و می‌توانند با نگاهی عمیق وارد حوزه مرمت و بازسازی کشور شوند.
بودن و ویزیت کردن در چنین فضایی، باعث می‌شود تا هم پزشک و هم بیمار با فضای آثار باستانی آشنا شوند. رابطه‌ای که در این رویداد شکل می‌گیرد، دیگر رابطه میان پزشک و بیمار نیست، بلکه هردو درمانگر هستند. این پیوند میان میراث و پزشکی باید زودتر بسته می‌شد. آثار باستانی موجودات زنده‌ هستند؛ هنر و تخیل معمار و هر هنرمندی، زنده است و باید این راه را تاجایی که امکان دارد، حفظ کرد.»

در بخش دوم این رویداد، آیین بزرگداشت دکتر لیلی ماحوزی با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی کاشان و دیگر مسئولین، با برنامه های متنوع در تیمچه امین الدوله برگزار شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا