اخبار

پاسخ فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث‌فرهنگی کشور به پرسش‌های گیلگمش

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که به پیشنهاد خبرنگار گیلگمش که خود از فعالان میراث فرهنگی و گردشگری است نشست هم‌اندیشی برگزار کرد و در بخش‌‌هایی از این جلسه ایشان به پرسش های گیلگمش پاسخ داد.

مجتبی گهستونی فعال میراث‌‌فرهنگی از نشریه گیلگمش در این نشست گفت: «ما خواستار توجه دولت به حوزه میراث‌فرهنگی هستیم، با توجه به گستردگی آثار تاریخی در عمده استان‌ها، بسیاری از مکان‌های باستانی و گردشگری این استان از نظر امکانات و تجهیزات حفاظتی در محرومیت بوده و کمبود تجهیزات و نیروی انسانی، وسایل نقلیه و خودرو و موارد دیگر وجود دارد که باید رسیدگی شود.

سردار امیر رحمت‌الهی فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در پاسخ به پرسش‌های خبرنگار گیلگمش در خصوص شرایط بغرنج محوطه‌ها و بناهای باستانی که جز گنجینه­های ملی محسوب می‌شوند و گردشگران بی­شمار ایرانی و خارجی سالانه از آنها بازدید می‌کنند گفت: توسعه کمی نیروهای انسانی مدنظر نیست، بلکه توسعه کیفی و توانمندسازی نیروها و استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی و فناوری‌های نوین در حوزه حفاظت مورد توجه ماست.

فرمانده یگان حفاظت در پاسخ به سخنان این فعال حوزه میراث‌فرهنگی ادامه داد: برخی همکاران ما در یگان حفاظت از دیدگاه خودشان مسائل را مطرح می‌کنند، یک مدیر تدابیر و اختیاراتی دارد و برمبنای این اختیارات اهداف و برنامه‌های خود را تبیین می‌کند، اینکه ماموران سلاح استفاده نمی‌کنند موضوعی است که مورد تاکید ما است، ما با فرضیه اعمال مجرمانه‌ای همچون قتل و جنایت مواجه نیستیم. همه ارکان سازمانی یکپارچه با مدیریت واحد اداره می‌شوند و ما نمی‌توانیم با واحدهای دیگر سازمان وارد چالش شویم چرا که همه ما باید در راستای اهداف سازمانی و برای حفاظت از میراث‌ فرهنگی تلاش کنیم.

رحمت‌الهی اضافه کرد: تجهیزات خوبی برای مأموران یگان تامین شده است که در اختیار آنان قرار خواهد گرفت البته همین مقدار نیز کافی نیست و باید در این حوزه اقدامات بیشتری صورت گیرد. همچنین استخدام در یگان حفاظت از ۱۱ سال پیش وجود نداشته و ممکن است به دلیل دلسوزی همکاران، در برخی از مقاطع زمانی، از افرادی برای همکاری استفاده شده باشد، ما موظف هستیم ملزومات اجرای ماموریت را برای همکاران فراهم کنیم.

او تصریح کرد: به دلیل ایجاد وحدت رویه و حفاظت اطمینان‌بخش، چک ‌لیستی تهیه شده که تمام فرماندهان یگان باید از آثار تحت پوشش بازدید کنند و این چک لیست‌ها را پر کرده و موارد را پیگیری کنند، خوشبختانه سهمیه ما از سربازان تحصیلکرده شش برابر افزایش یافته و اولین گروه از این سربازان اسفندماه وارد یگان شدند. سربازان بر اساس آمایش سرزمین مورد استفاده قرار می‌گیرند و آموزش‌های لازم برای حفاظت حداکثری از آثار تاریخی به این افراد داده می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت ا ضافه کرد: ۳۲ هزار اثر ثبت‌ ملی‌ و ۲۲ اثر ثبت جهانی در کشور ما وجود دارد. ۳۱ یگان حفاظت با تشکیلات منسجم وظایف حفاظت از میراث‌فرهنگی را در کشور انجام می‌دهند و ۲۵۳ پایگاه حفاظتی وجود دارد که در تابعیت از یگان‌های حفاظت هستند. ۲۴۵ موزه در کشور تحت حفاظت یگان هستند. در ۱۱ ماه گذشته از امسال ۵۷ هزار و ۶۹۲ شیء از قاچاقچیان کشف شده است، در پیگیری پرونده‌ها این اقلام کشف و ضبط شده است، در بین این آثار ۲۳ هزار و ۷۲۷ قلم اشیای اصل مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی بوده است و  ۲۶هزار و ۳۵۹ اشیای بدل بوده است که با شیوه کلاهبرداری، مجرمان سعی در فروش این اشیا داشته‌اند. همچنین ۱۳۷۸ پرونده در سال ۹۶ مورد رسیدگی قرار گرفته است، ۶۱۷ پرونده به‌دلیل احساس مسئولیت، همکاری و اقدام بموقع مردم و گزارش به یگان، به‌موقع مورد تعقیب قرار گرفته و به نتیجه رسیده است، ۲۴۲۳ نفر در خصوص جرایم مختلف دستگیر شدند که عمده این افراد در ارتباط با حفاری غیرمجاز دستگیر شده‌اند. ۶۷۹ حفاری غیرمجاز امسال رخ داده است. کشفیات امسال نسبت به سال گذشته ۳۸درصد رشد داشته است. متاسفانه میل مجرمان نسبت به این اقدام کاهش نیافته و ما از رسانه‌ها می‌خواهیم در این زمینه آگاهی‌بخش کنند. ۲۰۵ مورد اسکورت اشیای تاریخی در سال ۹۶ صورت گرفته و میزان کشفیات اشیای مکشوفه اصیل ۶۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا