چند رسانه‌ای

زیورآلات گنجینه لرستان

شست “زیورآلات گنجینه لرستان” روز دوشنبه ۹۶/۱۰/۲۵ با سخنرانی «آنیتا همتی‌پورگشتی» موزه‌دار و امین اموال بخش لرستان در موزه ایران باستان برگزار شد ماهرخ سپهری خبرنگار گیلگمش در این نشست شرکت کرده است.

آنیتا همتی مسئول طبقه‌بندی، مستند‌نگاری و طراحی آثار لرستان ایران در بخش تاریخی موزه ملی ایران است. او با نمایشگاه‌های داخلی و خارجی نیز همکاری داشته و امین اموال نمایشگاه  “The Glory of Persia” در کشور ژاپن نیز بوده است. آنیتا همتی نویسنده کتاب‌ «زیورآلات گنجینه لرستان به روایت موزه ملی ایران» و کتاب «گونه‌شناسی و نمادشناسی زیورهای لرستان در دوران مفرغ و آهن» با همکاری صدرالدین طاهری است.

در این همایش آنیتا همتی به بررسی و طبقه‌بندی زیورآلات لرستان باستان از هزاره سوم تا هزاره اول پیش از میلاد و توصیف تکنیک‌های ساخت بر اساس شکل، جنس، تزئینات و کاربرد پرداخت. این زیورآلات دست‌کم شامل ۱۲ گونه متفاوت از جمله دستبند، گردنبند، پیشانی بند، انگشتر، سنجاق سرمی‌شود که حداقل از ۱۲ جنس متفاوت مفرغ، آهن، شیشه وعاج ساخته شده‌اند. از فرم، نقوش و محل کشف آنها برداشت می‌شود که نه تنها از این اشیا استفاده تزئینی می‌شده، بلکه بواسطه پیدا شدن آنان در معابد کاربرد آئینی نیز داشته‌اند. اغلب نقش‌ها برگرفته از طبیعت، حیوانات، انسان و اشکال هندسی است که حاصل هنر بومی منطقه و پیوند آن با فرهنگ‌های همجواری چون آشور، بابل، عیلام، میتانی، اورارتور و اقوام مهاجری چون کاسیان، گوتیان، لولوبیان، هوریان و سکاها است.

در پایان همتی اشاره کرد که بخشی از زیورآلات زنان در گورها یافت شده چرا که آنان به زندگی پس از مرگ اعتقاد داشته‌اند و همراه زنان زیورآلاتشان را نیز دفن می‌کردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا