اخبار

موزه‌ به مثابه فضای چندوجهی

موزه‌ به مثابه فضای چندوجهی

گیلگمش به بررسی موزه‌ها به مثابه یک فضای چندوجهی می‌پردازد.

نقش موزه‌ها به مثابه یک فضای چندوجهی، در مراسم رونمایی از پنجمین شماره فصلنامه گیلگمش انگلیسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این شماره با تأکید بر تمدن پارسی، به موزه‌ها به عنوان دریچه‌ای به تعاملات فرهنگی پرداخته شده‌است.

دکتر زهره انوری انسان‌شناس، رضا دبیری نژاد-مدیر مجموعه و موزه ملک- و آرش نورآقایی-رییس شورای سیاستگذاری فصلنامه گیلگمش- در این نشست که به میزبانی خانه وارطان  و در تاریخ ۱۹ مهرماه برگزار شد، شرکت داشتند.

موزه‌ها مکانی برای بازآفرینی فرهنگی

در طی این مراسم دکتر انوری درباره پیدایش اولین موزه‌ها در اروپا سخن گفت. او عنوان کرد “امروزه موزه نوعی سازمان غیرانتفاعی است که برای بازدیدکنندگان فضایی برای آموزش و بازآفرینی فراهم می‌کند.”

وی افزود “در گذشته موزه به عنوان یک مالکیت اقتصادی در نظر گرفته می‌شده اما امروزه مکانی است برای ارضاء نیازهای فرهنگی و اجتماعی یک جامعه.”

موزه‌ها فرصتی تازه برای تعاملات اجتماعی

در ادامه مدیر موزه ملک، رضا دبیری نژاد با ارائه نظرات بدیع و هوشمندانه در رابطه با نقش موزه‌ها در جوامع امروز به سخنرانی پرداخت.

وی عنوان کرد هیچ تعریف جهان شمولی برای موزه‌ها وجود ندارد و در واقع این تعریف برای جامعه‌ای که هر موزه در آن بنیان نهاده شده متفاوت است.

وی افزود به روز کردن موزه‌ها به منظور ایجاد فضایی تأثیرگذار، به معنی تجهیز دیجیتالی آنها نمی‌باشد.

آنچه که حائز اهمیت است توانایی موزه‌ها در تعامل با مردم جامعه است. همانطور که برای رسیدن به این منظور راه‌ حل‌های گوناگونی وجود دارد برای مردم با سلیقه‌های متفاوت نیز مدل‌های گوناگونی از موزه نیاز است تا به سلیقه‌های متفاوت پاسخ داده شود.

وی افزود موزه‌ها باید فضاهایی رویداد محور باشند و با سکون به حیات خود ادامه ندهند. اینگونه موزه‌ها می‌توانند با جامعه تعامل داشته‌باشند. مردم به عنوان راویان موزه‌ها، آنها را به فضاهایی پویا تبدیل می‌کنند.”

موزه‌ها معابد هزاره سوم

در ادامه نشست آرش نورآقایی گفت: “من در مقاله‌ای موزه ها را به معابد مدرنی تشبیه کرده‌ام که بازدیدکنندگان به عنوان زائرین در مقابل هر شئ به مراقبه می‌پردازند. تعامل میان موزه و بازدیدکننده یکی از عوامل اصلی در توسعه فرهنگی است.”

نوراقایی که به عنوان راهنمای تور نیز مشغول به کار است در ادامه به بازگویی خاطراتی از بازدید از موزه‌ها به همراه تور پرداخت.

وی افزود “هیچکس نمیتواند منکر نقش موزه‌ها در ارتباط دادن مردم با یکدیگر شود. موزه‌ها در ایران باید بازنمود دیدگاه‌های ملی در سازماندهی، معماری و سایر قسمت‌های خود باشند.”

گیلگمش دروازه‌ای به توسعه پایدار

در پایان مراسم سارا اسدی، سردبیر فصلنامه انگلیسی گیلگمش، به معرفی تازه‌ترین شماره این فصلنامه پرداخت. وی عنوان کرد عمل به اهداف توسعه پایدار از مهمترین دغدغه‌های این مجله است و این مهم را در تمامی شماره‌ها مدنظر داشته‌ایم. او در ادامه به معرفی قسمت‌های مختلف شماره جدید به همراه تصاویر و اینفوگرافیک‌های مربوط پرداخت.

گیلگمش در هر شماره با تمرکز بر یک موضوع خاص با مقالاتی که توسط کارشناسان حرفه‌ای نوشته می‌شود و تصاویر و اینفوگرافیک‌های حرفه‌ای  به میراث ایران و توریسم می‌پردازد.

فصلنامه‌ گیلگمش به عنوان یکی از اولین مجلات دوستدار محیط زیست از پودرسنگ تهیه می‌شود و برای انتشار آن درختی قطع نشده و آبی به هدر نمی‌رود

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا